BIBLIOTEKA - mgr Agnieszka Frączek
godziny pracy w roku szkolnym 2022/2023
Godziny funkcjonowania bilbioteki:
Poniedziałek: 815 - 1500
Wtorek: 815 - 1555
Środa: 830 - 1500
Czwartek: 830 - 1500
Piątek: 830 - 1500
Lektury szkolne:
Klasy I-III
- H. Ch. Andersen, Baśnie (do wyboru);
- Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpet (czterech prawych i sześciu lewych);
- Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
- Alina Centkiewiczowi i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
- Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie;
- Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym jak Julian Tuwim został poetą;
- Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
- Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
- Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
- Barbara Komowska, Dziewczynka w parku;
- Maria Kruger, Karolcia;
- Astryd Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
- Hugh Lifting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
- Marcin Pałasz, Sposób na Elfa;
- Joanna Papuzińska, Anusia;
- Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
- Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
- Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
- Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
- Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
- Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
- Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
- Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;
- Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.
Klasy IV-VI
Lektury obowiązkowe:
- Jan Brzechwa, Akademia Pana Kleksa;
- Janusz Christa, Kajko i Kokosz Szkoła latania (komiks);
- Rene’ Gościnny, Jean Jacques Sempe’, Mikołajek;
- Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;
- Ignacy Krasicki, Wybrane bajki;
- Clive Staples Lewis, Opowieści z Narni. Lew, czarownica i stara szafa;
- Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz;
- Ferenc Molna’r, Chłopcy z Placu Broni;
- Bolesław Prus, Katarynka;
- Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;
- John Ronald Rewel Tolkien, Hobbit, czli tam i z powrotem;
- Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
- Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;
- Wybrane mity greckie;
- Biblia: stworzenie świata i człowieka oraz wybrane przypowieści ewangeliczne, w tym o siewcy, o talentach, o pannach roztropnych, o miłosiernym Samarytaninie;
- Wybrane podania i legendy polskie, w tym o Lechu, o Piaście, o Kraku i Wandzie;
- Wybrane baśnie polskie i europejskie, w tym: Charles Perrault, Kopciuszek, Aleksander Puszkin, Bajka o rybaku i złotej rybce;
- Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego I. Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Tadeusza Różewicza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne.
Lektury uzupełniające:
- Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;
- Frances Hodgson Burnet, Tajemniczy ogród;
- Lewis Carrol, Alicja w krainie czarów;
- Aleksander Dumas, Trzej muszkieterowie;
- Olaf Frische, Skarb Troi;
- Joseph Rudygard, Księga dżungli;
- Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;
- Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
- Selma Lagerlof, Cudowna podróż;
- Stanisław Lem, Tyberiada (fragmenty);
- Kornel Makuszyński, wybrana powieść;
- Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;
- Karol May, Winnetou;
- Lucy Maud Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza;
- Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;
- Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;
- Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;
- Sat-Okh, Biały Mustang;
- Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;
- Alfred Szklarski, wybrana powieść;
- Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
- Wybrane pozycje z serii Nazywam się…(np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Curie-Skłodowska, Jan Paweł II i inne).
Klasy VII-VIII
Lektury obowiązkowe:
- Charles Dickens, Opowieść wigilijna;
- Aleksander Fredro, Zemsta;
- Jan Kochanowski, Wybór fraszek, pieśni, trenów;
- Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;
- Ignacy Krasicki, Żona modna;
- Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, wybrany utwór z cyklu Sonety Krymskie, Pan Tadeusz (całość);
- Antonie de Saint-Exipe’ry, Mały Książę;
- Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;
- Juliusz Słowacki, Balladyna;
- Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;
- Sławomir Mrożek, Artysta;
- Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze (fragmenty), Tędy i owędy (wybrany reportaż).
Lektury uzupełniające:
- Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego (fragmenty);
- Agata Christie, wybrana powieść kryminalna;
- Arkady Fiedler, Dywizjon 303;
- Ernest Hemingway, Stary człowiek i morze;
- Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;
- Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty);
- Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;
- Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy;
- Eric-Emmanuel Schmitt, Oskar i pani Róża;
- Melchior Wańkowicz, Monte Casino (fragmenty);
- Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939-5 IV 1945 (fragmenty).
Nasza szkoła bierze udział w dwóch programach:
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” – Priorytet 3
Kierunek interwencji 3.2. Zakup nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia do bibliotek szkolnych
oraz
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025” Priorytet 3
Kierunek interwencji 3.1. Zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego
w ramach programu zostały zrealizowane następujące działania:
• Przeprowadzenie rozmów wśród czytelników( dzieci i młodzież) w sprawie zakupu
interesujących książek – lista interesujących książek
• Zakup ciekawych książek dla dzieci i młodzieży zgodnie z potrzebami i
zainteresowaniami.
• Przeprowadzenie lekcji bibliotecznej: Co jest w bibliotece? - historia książki i
druku.
• Przeprowadzenie lekcji bibliotecznej: Moje ulubione książki, Mój bohater literacki,.
• Przeprowadzenie lekcji bibliotecznej: Czytam bo lubię - spotkanie z książką
• Zorganizowanie konkursów szkolnych: konkurs plastyczny na plakat reklamujący
książkę i czytanie.
• Zorganizowanie konkursów szkolnych: konkurs plastyczno – techniczny na projekt
okładki do książki.
• Zorganizowanie imprez i udział w akcjach ogólnopolskich: Światowy Dzień
Pluszowego Misia- Poznaj mojego Misia
• Zorganizowanie kiermaszu taniej książki i popularyzacja czytelnictwa.
• Internet - doskonalenie posługiwania się technologią informacyjną w celach
edukacyjnych – rozmowy z uczniami
• Internet - popularyzowanie wśród czytelników stron i portali promujących
czytelnictwo.
• Internet - wskazywanie młodym czytelnikom jak mądrze wykorzystywać Internet do
zdobycia poszukiwanych informacji.
• „Co wiemy o naszych książkach?”- przeprowadzenie zajęć edukacyjnych z
wykorzystaniem książek zakupionych do placówek wychowania przedszkolnego.
• Zorganizowanie konkursu plastycznego pt. „Mój ulubiony bohater z literatury
dziecięcej”- oddział przedszkolny.
• Zorganizowanie spotkania z autorką literatury dziecięcej i młodzieżowej panią
Joanna Marią Chmielewską, która jest autorką książek dla dzieci i młodzieży, która
opowiadała o swoich książkach oraz zachęcała do czytania literatury.
• Zorganizowanie spotkania autorskiego z pisarzem, poeta i publicystą panem
Stanisławem Żurkiem, rozmowa o jego twórczości, historii naszej szkoły i wsi
Płouszowice, wydarzeń historycznych jakie miały miejsce w Płouszowicach.
• Zorganizowanie konkursu plastycznego: na kartkę bożonarodzeniową.
• Zorganizowanie konkursu plastycznego: moja ulubiona książka,
• Zorganizowanie konkursu plastycznego list do Św. Mikołaja.
• Nawiązanie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w Jastkowie w celu
wzajemnej wymiany informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo i
rozpowszechnienie konkursów plastycznych: na kartkę bożonarodzeniową, moja
ulubiona książka, list do Św. Mikołaja, karta wielkanocna), udział naszych uczniów
w spotkaniach autorskich organizowanych przez Gminną Bibliotekę Publiczną w
Jastkowie
• Podjęcie współpracy z Gminną Biblioteką Publiczną w zakresie zakupu książek
najbardziej poczytnych wśród dzieci i młodzieży – ustalenie listy Ekstra Książek
wybieranych przez czytelników
• Zorganizowanie narodowego czytania razem z Gminną Biblioteką Publiczną w
Jastkowie.
• Zorganizowanie akcji „bookcrossing – akcja przeprowadzona przez bibliotekę
szkolną - zbiórka niepotrzebnych książek od uczniów i nauczycieli, powstał na
parterze szkoły miejsce „bookcrossing”, z którego każdy będzie mógł wziąć lub
przynieść i zostawić książkę, którą chce się podzielić z innymi czytelnikami.
Ponadto planujemy jeszcze:
• Przeprowadzenie warsztatów kulinarnych” Poznajemy smaki świata” –
Włochy
• Przeprowadzenie warsztatów kulinarnych” Poznajemy smaki świata” - Japonia
• Przeprowadzenie warsztatów kulinarnych” Poznajemy smaki świata” – USA
• Zorganizowanie Pikniku z książką – w ramach odpoczynku w plenerze uczniowie
rozmawiają o przeczytanych książkach, dzielą się wrażeniami i polecają sobie
ciekawe książki jakie są w bibliotece a przeczytane przez nich – promocja
czytelnictwa i książki, gry i zabawy ruchowe , kalambury, zagadki o książkach,
zagadki o autorach książek.
• Zorganizowanie spotkania dla rodziców na temat wpływu czytania na rozwój
dziecka w oparciu o książki „Wychowanie przez czytanie” i „W świat wartości”.
Wskazanie Rodzicom tytułów poradników mogących ich wesprzeć w kształtowaniu
prawidłowych postaw i zachowania ich dzieci. Wręczenie wszystkim obecnym
rodzicom listu Pani Ireny Koźmińskiej zachęcającego ich do czytania dzieciom
• Zorganizowanie konkurs pięknego czytania o tytuł Mistrza Pięknego Czytania